Friday, May 01, 2009

代沟

Lately i have been hooked on Chinese blogs, not Malaysian Chinese, but those from mainland China. The blog links were referred from a chinese forum which talks about great online writings. Out of curiosity i have joined the forum and started to browse those blogs which were highly recommended and debated online.

I was expecting some good writings, which can help me to kill some free times in the office, instead, i've found FABULOUS writings, of which i'm deeply fascinated and totally hooked. I dont have a better word to describe this, but their chinese language proficiency is just another level of its own. The vocabulary was simple yet so expressive, the words flows beautifully and flawlessly. They tell the stories with such an intense emotion, which can be felt even by the blind. However to an extent, it can pretty heavy in some ways. I'm not sure have you ever experience the feeling of being so moved by reading a book, as though the author speaks your mind aloud. Well, thats exactly how i felt. Many times, i was in complete silent after reading those writings. Even after a few hours, i am still regurgitating the story which i've read, in my mind, subconsciously.

I want to share a passage which i've read yesterday, (i've copied and pasted here because forum registration is needed in order to read) which makes me end up having this paradoxical feelings of butterflies roaming wild in my stomach. It was from a very famous gay blogger. well, he was famous because he was daring enough to announce to the world that he is gay, and this is one of his entries which he talks about today's blogging culture and his response to the so called 'fame' or attention which he received in this virtual WWW. world after comes clean in public.

"我实在不知道该给这个日志起个什么名字,所以我用一个不太恰当的词藻来命题---代沟。当然本文所想表达的问题可能与代沟有间接的关系,但绝不是直接的。

我是个很爱冷眼看世界的人,即便再微小的事情只要它具有了一种代表性我都会去给予一种注视,这种注视我认为是变相充实自我的一种方式。就好比我去买水果偶尔也会观察摊贩的表情,神色,言语,尽管陌生的他与我的人生永远不会有什么交集。但透过我的视角对他的观察,让我体会到了另一个生命的状态和他存在的价值。所以我也在十个月的时间里深深的观察了校内网这个异常庞大的群体。毕竟我与这群人同在一个社会,一个国度,而这群人的思想也像一个标志一样的告诉了我时代的变迁,这非常重要。

我没有权利说什么我遗憾,我无奈之类的话。毕竟我不是盘古&女娲,天地人神不是我创造的。我也只是芸芸众生里的一颗微尘。

但我真的认为以校内网 (thats the forum i've joined) 为代表性的当代青少年和我想象的的确完全不同,从思想的根基上就是两个截然不同的方向。就像昨夜我和《ELLE》的编辑聊天。

她说:咱们这代人呢,可能在上一代眼中是不靠谱的,是比较叛逆的,但是我们至少还做事之前需要一个为什么。还会在蜂拥而至的时候等一等看清楚到底是怎么了再去选择参与或者不参。就像你找一个人吃饭你要清楚他的基本底细,你做一个行业必须要清楚这个行业里谁是权威,怎样才算是权威。现在的学生可能从骨子里就没有因为所以,他们的盲目让你感觉和他们交流是一种折磨,给他们讲一件事情他们永远听不懂甚至永远不仔细听,但是他们会用他们的逻辑来解构你,你感觉被他们分析不是一种认可,而是一次次的被歪曲甚至羞辱。

听完她这番话我承认了这里面追根溯源肯定得有代沟二字。

我有的时候在网上闲逛,看见很多爱自拍的小帅哥都有粉丝群,贴吧,家族等等。说实话正因为他们有了这些东西,热衷于组织这些东西且沾沾自喜,我有点瞧不起他们。没有丝毫妒忌之心态,是一种情不自禁的瞧不起。我就是固执&老派的认为人想得到众人欣赏是好事,但这种形式太廉价了。廉价的像在乞讨,区别不过是一个在街上要钱,一个在网上要人气。

大部分人对我有着严重的误解,而这种误解居然来自于善意,这就是我长期不舒服的地方。懂了么?我喜欢提出一个话题,一段思索,一个回忆,能得到一种来自他人的对此事的角度从而形成一种无形的交流,在这个交流中我们自然而然的了解了彼此。这是我眼中互联网的乐趣。而我长期面临的尴尬是,不论我写什么文字,讲怎样真挚的故事,提出怎样的批判,推荐什么类型的音乐,哪部让我感动的电影。我所能得到的回声都只有一句,众人异口同声

“J!我永远支持你哦,你一定要好好照顾L (his partner),你们要天长地久,要狠狠爱下去,要幸福哦。”

鸡同鸭讲啊,鸡同鸭讲...他们怎么就不能明白我思想中人最重要的事情并不是和谁幸福,幸福也不过是件挺一般的事情,它并不值得摆在桌面上议论来,提醒去。甚至我都特纳闷?他们怎么知道我心里真正爱的是什么呢?或许那是个L都不知道的秘密呢?

每次我看见有人长篇大论的写信说自从他看见我和L的照片后就多惊讶,多感动,多幻想........我特生气,我就像他家长一样替他无奈。那不过就是几张照片啊,或许这几张照片后面藏着多少你根本不想要的东西,你承受不了的东西,你知道么?所以自从上了校内之后我几乎没有再那么真诚严肃的写过文字,因为我被这个时代的人文环境给雷到了,我猛然发现这是一个不以为耻,反以为荣的时代,所谓的娱乐不过就是彼此PK谁比谁更无知,谁比谁更无聊。谁认真了谁将成为大众眼中的笑柄,我无力改变,共鸣?呵呵,我还是歇歇吧...别自取其辱了。

我把留言板关闭了,不是因为某个人,真的不是。仅仅因为我感觉那个留言板就像一个充满褒贬和甜言蜜语的厕所,人气就算一个亿也没有给我本人加一分,我觉得它可以不存在了。就像如果我自己都不认可的东西别人给我100万买我也不能卖一样。

校内都是女生居多,女人骨子里有着不能自制的滥情,不管别人是否需要都当好东西善意的送给别人,而我不是女人,又不爱女人。自然无法彻底理解,见谅。我总认为过度的怜悯和祝福是对我一种强奸,好像我怎么样了似的,其实我明明就没怎样。

我经常上网写东西是因为我的生活里人很少,我又是个不热衷与人聊天的人,我认为思想二字太过隆重正式。和身边人说气氛尴尬怪异。也只有陌生人看了和没看都不会把你怎样,你又得到了抒发。我没有看过L写的日志,实在是懒得看。因为我觉得他出现在我生活里了,我自然用眼睛去理解了生活里的他,无需再去偷窥了。上网就是想看点我生活中看不到的东西。更广阔的东西!看完之 后懂得更多,懂了之后去追寻更好的自我。"

.........

The passage made me re think about the purpose of blogging/internet networking (friendster, facebook) etc. Are we really see this as a way for us to express ourselves or its just as what was described in the passage-在网上要人气. Its good that we blog to speak out things which is in our mind, however, it shouldnt be an excuse for us to not speaking it out (literally means open your mouth and talk).

I've written a lengthy post about my mom a few days ago, its time for me to pick up the phone and call her tonight to tell her so.

上网就是想看点我生活中看不到的东西。更广阔的东西!看完之 后懂得更多,懂了之后去追寻更好的自我。

*Agreed silently in my heart *

1 comment:

chloe-kohyee said...

no good man su...all in chinese..dun understand

can make a conclusion for me? :)